Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Pygmalion efekt a jeho mimoriadny význam v školskom procese

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Riadiaci pracovník na akomkoľvek stupni riadenia musí mať ambíciu sebareflexie a následnej sebakorekcie, ale tá je možná len vtedy, ak má záujem správne riadiť akýkoľvek kolektív alebo priamo vyučovací proces. Moc, nástrahy i záludnosti psychologického pôsobenia  v rovine riadenia spočívajú aj vo fenoméne Pygmalion a  Golem efektov, ktoré v školskom procese môžu mať mimoriadny význam.

Experiment, pozitívne špekulatívne výsledky a kľúčové faktory očakávania

Už koncom 60. a začiatkom 70. rokov minulého storočia americkí psychológovia Rosenthal a Jacobson uskutočnili experiment so študentmi Oak School v San Franciscu, realizovali „Havard Learning test“, ktorý predpovedá školský výkon a pokrok. Test je zameraný na určenie úrovne inteligencie medzi študentmi v niekoľkých triedach.

Na začiatku školského roka bol zadaný štandardný IQ test a učiteľom bolo povedané, že test je navrhnutý tak, aby zistil predpoklad žiakov byť úspešnými v štúdiu v budúcnosti, na vyššom type škôl.

Po vyhodnotení testov boli učiteľom interpretované výsledky, pričom tieto výsledky sa nezakladali na pravdivosti vyhodnotenia. Všetci učitelia dostali výsledky testu z výberom top 20 % najlepších výsledkov.

Treba zdôrazniť, že u

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Kategórie - Riadenie školy

Aktuálne články

Zapisovanie vyučovacích hodín integrovaných žiakov do triednej knihy A

Publikované: Aktualizované:

Zastupujúca učiteľka v materskej škole a zníženie počtu tried N

Publikované:

Otázka: V materskej škole máme učiteľku, ktorá je na rodičovskej dovolenke. Na zástup sme v minulosti prijali učiteľku. V budúcom školskom roku dôjde k zníženiu počtu tried. Možno dať zastupujúcej učiteľke výpoveď z organizačných dôvodov? Môžno pristúpiť k zníženiu pracovného úväzku, príp. sa s ňou dohodnúť na zmene pracovnej zmluvy a preradiť ju na dobu určitú napríklad do školského klubu detí? Aký dopad by mali tieto riešenia na zamestnankyňu, ktorá sa vráti z rodičovskej dovolenky? Ak by bolo z organizačných dôvodov prepustená zastupujúca učiteľka, keď sa vráti z rodičovskej dovolenky, musíme aj ju prepustiť? Zmena úväzku by platilo aj na ňu?

Predpoklady na funkciu riaditeľa školy N

Publikované:

Otázka: Rada by som sa spýtala na znenie zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, a to konkrétne na § 34 ods. 2, písm. a), kde je uvedené : spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej činnosti alebo na výkon odbornej činnosti podľa tohto zákona v príslušnej kategórii alebo podkategórii, Znamená to, že na pozícii riaditeľa MŠ školy môže pôsobiť aj zamestnanec, ktorý má viac ako 8 rokov pedagogickej praxe (SŠ), nie však ako učiteľ v MŠ?  Má prax v príslušnej kategórii, alebo nie ?